Från fem steg till två – Östrand & Hansen effektiviserade produktionen hos Orthex
Hur ofta sitter du och funderar på hur osthyveln hemma i kökslådan egentligen blev till?
Förmodligen sällan, men bakom den vardagliga prylens enkla form ligger timmar av ingenjörskonst, smarta lösningar och otaliga provdragningar på ost med olika mjukhet.
– Tack vare Östrand & Hansen gick vi från fem till två produktionssteg vilket har sparat mycket tid, säger Peter Johansson på Orthex Sweden i Gnosjö där den klassiska hyveln tillverkas.
Orthex Group är en stor koncern med välkända varumärken som GastroMax och SmartStore. Osthyveln i fråga säljs under varumärket GastroMax men ”brandas” även åt stora kunder som exempelvis Ica.
– Osthyveln är en volymprodukt hos oss – vi tillverkar omkring en halv miljon hyvlar varje år, berättar Peter Johansson på Orthex Sweden i Gnosjö.
– Tillverkningen bestod länge av flera steg: slipning, bockning, klippning, tvättning, polering… Men så började vi fundera på hur vi kunde göra processen både smartare och snabbare.
Företaget tog kontakt med Östrand & Hansen, som man köpt verktyg av tidigare och har ett nära samarbete med, och ställde helt enkelt en rak fråga: vad tror ni om det här?
Efter ett besök hos Orthex kom man fram till att det första uppdraget var att få till ett fungerande skär till hyveln.
– Vårt första provverktyg gjordes i två steg, men det fungerade inte bra. Så vi lade till ett tredje och provade resultatet på en ost som vi hade på företaget. Och det blev succé, säger Mikael Hansen, teknisk säljare på Östrand & Hansen.
– Vi kontaktade Peter och skickade ner verktygsprover till Gnosjö. De provade hyvlarna på ostar i olika mjukhet och det fungerade fantastiskt bra på samtliga.
När väl bladet var godkänt kom nästa steg i processen; hur kan vi tillverka ett verktyg som gör osthyvelns stålblad så färdigt som möjligt? Lösningen för Östrand & Hansen blev att bygga in automation i verktyget vilket i stort sett innebär att plåt matas in i ena änden av maskinen och ett färdigt blad kommer ut i den andra.
– Skillnaden mot tidigare blev markant och osthyveln blev perfekt, säger Mikael Hansen.
– Och för att minska det manuella arbetet än mer diskuterade vi med Orthex om att bygga utrustning som plockar bladen direkt från pressverktyget ner i tvättkorgar. Det gick utan problem och därmed görs allt automatiskt.
Verktyget installerades och sattes i gång 2013 och har rullat på sedan dess. Och med tanke på att den producerar runt en halv miljon blad per år har den fungerat utan missöden sedan starten.
– Under åren har det varit väldigt få akutreparationer, verktyget har bara arbetat på. Då handlar det mer om service, men det var nog fyra år sedan senast. Vi gör en översyn ibland och slipar dynor och stansar, mer behövs inte, säger Peter Johansson.
Vad har verktyget betytt för Orthex sedan det installerades?
– Vi har gått från fem steg till två, från press till tvätt, vilket innebär mycket sparad tid. Att Östrand & Hansen dessutom både bygger verktyg och gör automatiseringar innebär även att vi bara behöver ha kontakt med ett företag, säger Peter Johansson.
– Därmed har vi full kontroll på hela processen, från det tillverkade bladet till roboten som tar de tvättade bladen och gjuter fast plasthandtaget.
På Östrand & Hansen är kundunika lösningar en del av företagsfilosofin, men det är alltid lika roligt när pusselbitarna trillar på plats.
– Vi är bra på att bygga verktyg och vår styrka är att vi även kan blanda in automation. Och när vi hittar en mix av båda blir det riktigt bra, säger Mikael Hansen.
– Att få vara med på en sådan resa är inspirerande. Det är ju bara en osthyvel – men känslan när allt fungerar perfekt, och kunden är nöjd, den är svår att slå.
KUND: Orthex Sweden,Gnosjö
BRANSCH: Köksredskap



